Alle collecties
Starten met Lyra WMS
Snel Start Gids - Fulfilmentklanten
Snel Start Gids - Fulfilmentklanten

Leer snel en makkelijk hoe je optimaal gebruik kan maken van Lyra als fulfilmentklant

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Het is van belang dat je weet hoe alles waar je toegang tot hebt werkt zodat je het zelf kan doen zonder de hulp van je fulfilmentbedrijf. Fouten maken kan voor vertraging en problemen zorgen en dus hebben we een korte gids gemaakt met links naar artikelen die relevant zijn en korte uitleg hoe je het WMS optimaal kan benutten.


We zetten samengevat op een rij wat JIJ kan doen als fulfilmentklant binnen de omgeving van Lyra. Hoe meer je weet, hoe meer controle je hebt over je bestellingen, voorraad en problemen.

  • Bestellingen aanmaken, wijzigen, annuleren en importeren via .CSV

  • Producten toevoegen, wijzigen en importeren via .XLSX of API

  • Productfamilies aanmaken

  • Virtuele producten aanmaken

  • Condities voor het automatisch toevoegen van producten aan picklijsten

  • Voorraad aantallen inzien

  • Retouren automatisch importeren uit bol.com

  • Retourportaal instellen voor je klanten om retouren aan te maken

  • Rapportages inzien

  • Webshop koppelingen maken

  • Importeerfouten inzien, oplossen en opnieuw importeren

  • (Tussentijdse) Facturen inzien

Dit zal wel afhangen van wat het fulfilmentbedrijf heeft ingesteld voor rechten maar dit is wat er standaard beschikbaar zal zijn.

Eerste gebruik van Lyra

De eerste keer dat je gebruik zal maken van Lyra, zal je een uitnodiging krijgen om een wachtwoord aan te maken per mail. Zodra je dit wachtwoord hebt gemaakt, kun je inloggen. Hierna kun je beginnen alles in te richten. Controleer wel eerst of dit niet al is gedaan door het fulfilmentbedrijf.

Stap 1: Verkoopkanalen toevoegen

Voordat je producten toevoegt, is het aangeraden eerst je verkoopkanalen te koppelen. Je kan namelijk meestal de producten importeren uit het verkoopkanaal.

Lees hoe je je verkoopkanalen kan koppelen:

Stap 2: Producten toevoegen

Hier lees je meer over het importeren van producten uit een verkoopkanaal:

LET OP: Zorg er altijd voor dat de SKU/EAN van de zelfde producten overeenkomen met de SKU/EAN op andere verkoopkanalen. Als je product A zowel verkoopt op bol.com en Shopify, zorg er dan voor dat de EAN/SKU op zowel bol.com als op Shopify hetzelfde zijn.

Mocht je je producten handmatig willen toevoegen dan vind je daar hier meer over:

Of in grote aantallen toevoegen met een .XLSX bestand:

Stap 3: Voorraad toevoegen

Voordat de bestellingen verwerkt kunnen worden moet je ervoor zorgen dat de producten die je hebt geïmporteerd voorraad hebben. Hiervoor zul je uiteraard voorraad moeten sturen naar het fulfilmentbedrijf, en voordat je dit doet maak je eerst een Inkoopbestelling (PO = Purchase Order) aan. Dit doe je ook in Lyra onder Inslag.

Leer hier hoe je een Inkoopbestelling aanmaakt en hoe je dit zo effectief mogelijk kan voorbereiden:

Zodra het fulfilmentbedrijf je voorraad heeft ontvangen en verwerkt, zal voorraad zijn toegevoegd en kunnen bestellingen verwerkt worden. Als er al voorraad bij het fulfilmentbedrijf lag maar dit niet in Lyra staat, neem dan contact op met het fulfilmentbedrijf om dit aan te passen.

Gefeliciteerd, je bestellingen zijn nu klaar om verwerkt te worden

Hier zijn nog links naar andere handige artikelen:


Was dit een antwoord op uw vraag?