Naar de hoofdinhoud
Retourportaal instellen

Elke fulfilmentklant krijgt zijn eigen retourportaal om te gebruiken voor gekoppelde webshops

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Met het retourportaal kunnen fulfilmentklanten een gemakkelijke oplossing aanbieden aan hun klanten om bestellingen te retourneren met of zonder extra kosten. Deze retouren worden dan geïmporteerd naar Lyra en kunnen bij ontvangst gescand en verwerkt worden.


Retourneren is voor veel webshops tegenwoordig nog een grote uitdaging. Meestal worden retouren per mail aangemeld, extra kosten worden meestal na de retourverwerking in rekening gebracht en deze retouren worden dan niet weergegeven in je WMS waardoor je deze eerst zelf zal moeten aanmaken wat veel tijd kost.

Een retourportaal lost dit probleem op door klanten de optie te geven zelf de bestelling op te zoeken, kiezen welke producten retour moeten, wat de reden voor retour is en vervolgens een retourlabel aanmaken waar, afhankelijk van de instellingen, betaald voor moet worden of niet.

Retourportaal instellen

Een retourportaal wordt automatisch aangemaakt bij het aanmaken van een fulfilmentklant in LyraWMS.

Als fulfilmentpartij het retourportaal instellen:

  1. Klik links in het menu op Fulfilmentklanten

  2. Selecteer de fulfilmentklant waarvan je het retourportaal wilt instellen.

  3. Klik rechts van de knop Facturen weergeven op het kebab-icoontje en vervolgens op Voorkeuren

  4. Onder Retouren kan je de instellingen van het retourportaal vinden. Hier kan de volledige huisstijl van de fulfilmentklant instellen. Dit doe je door op Retourportaal voorkeuren bewerken te klikken.

Als fulfilmentklant het retourportaal instellen:

  1. Het is ook mogelijk om als webshop je eigen portaal in te stellen. Je fulfilment partij moet je hiervoor wel de rechten hebben gegeven. Sluit dit dus goed af met je fulfilment partij.

  2. Klik links in het menu op Instellingen.

  3. Klik bij Retouren op Retourportaal

Het retourportaal kan hier volledig ingesteld worden in de huisstijl van de fulfilment klant. Het systeem biedt veel opties om het zo volledig mogelijk in te richten. Hieronder een lijst met alle mogelijkheden en hoe ze te gebruiken zijn:

Retourportaal:

Dit zijn de basis instellingen voor het portaal.

Om mee te beginnen kan hier aangegeven worden of voor deze fulfilment klant retouren verwerkt kunnen worden door dit aan of uit te vinken.

Daarnaast kan bij Retourportaal URL de specifieke URL worden aangepast waarmee het portaal te vinden is.

Tot slot kunnen er twee opties aan of uit gevinkt worden:

  1. Goedkeuring vereist: als deze aangevinkt staat dan moet er goedkeuring verleend worden door de fulfilmentpartij of de fulfilmentklant voordat er een retourlabel aangemaakt kan worden om het retour te verwerken.

  2. Productafbeelding accepteren: Retournerende klanten toestaan om een afbeelding te uploaden om aan te tonen wat de staat van het product is.

Engagement:

Dit biedt de mogelijkheden om branding van de fulfilment klant te plaatsen

Bij Terug van Retourportaal kan ingesteld worden bij welke site de retournerende klant terecht komt door de URL van de desbetreffende site te plaatsen.

Door op add social link kan er een link geplaatst worden naar een social media kanaal van de fulfilment klant. Wanneer je op deze knop hebt geklikt, kan je aangeven voor welk kanaal je een link wilt plaatsen (Twitter, Instagram, LinkedIn, etc.). Hier kan je dan ook de desbetreffende URL plaatsen van dit kanaal.

Tot slot is hier de mogelijkheid voor een Banner. Wanneer je deze optie aanvinkt kan je een stuk tekst invullen wat boven in de pagina als pop-up zal verschijnen.

Inhoud:

Geef je retourende klant een persoonlijke boodschap mee!

Hier heb je de mogelijkheid om bij de drie stappen (Zoek bestelling, Producten toevoegen en Retour status) van het retourproces een persoonlijke boodschap aan de retournerende klant mee te geven. Je kan een persoonlijke tekst plaatsen boven of onder de velden waar de klant gegevens invult.

Let op: We bieden meerdere talen aan om het retourportaal in weer te gegeven. De tekst die je bij deze vakken hebt ingevuld wordt niet automatisch vertaald.

Styling:

Geef het portaal weer in de huisstijl van de fulfilment klant!

Bij achtergrondafbeelding kan de URL van een afbeelding geplaatst worden die weergegeven wordt in het portaal!

Om het portaal nog persoonlijker te maken kan je ook de primaire kleur en achtergrond kleur veranderen in de huisstijl van de fulfilment klant!

✅Vergeet niet om aan het einde op Voorkeuren opslaan te klikken om je instellingen te bewaren!!

Om het retourportaal te vinden gebruik je de ingestelde URL of klik je op Open retourportaal in de fulfilmentklant details pagina.

🎉 Gefeliciteerd, je hebt een retourportaal ingesteld

Was dit een antwoord op uw vraag?