Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesHoe gebruik je Lyra WMSBestellingen
Bestellingenoverzicht, bestelling maken en statussen
Bestellingenoverzicht, bestelling maken en statussen

Optimaal gebruik maken van de bestellingenoverzicht, de bijbehorende bestellingstatussen en handmatig een bestelling aanmaken

Meer dan een week geleden bijgewerkt

Op het bestellingenoverzicht vind je een overzicht van alle bestellingen die zijn aangemaakt en zijn geïmporteerd. Vanuit hier kan je bestellingen openen voor de details van elke bestelling met de producten, klantgegevens en bijbehorende picklijsten en zendingen. Vanuit deze pagina kan je ook nieuwe bestellingen aanmaken.


Controle over je bestellingenoverzicht is cruciaal om efficiënt bestellingen te vinden en acties uit te voeren. Bestellingen worden geïmporteerd uit de verkoopkanalen maar kunnen ook handmatig worden aangemaakt als dat nodig is.

Omgaan met het bestellingenoverzicht

  • Bestellingen worden standaard gesorteerd op datum. De nieuwste komt boven aan te staan.
    Als je de volgorde wilt veranderen kan je op het pijltje in de kolom klikken van de bestelnummer, status en aangemaakt op datum.

  • Als je de weergegeven kolommen wilt aanpassen klik je rechtsboven op Customize. Hier kan je selecteren welke kolommen weergegeven dienen te worden en wat de volgorde van de kolommen is.

  • Als er meer kolommen zijn geselecteerd dan er passen op het scherm, kun je de rest van de tabel zien door te klikken ergens op de tabel en te slepen.

Bestelling aanmaken

Bestellingen worden automatisch geïmporteerd waardoor het zelden nodig is om een bestelling handmatig aan te maken. In het geval dat dit wel nodig is of als het gaat om een B2B order die je niet kan importeren, heb je de mogelijkheid dit te doen.

  1. Klik vanuit de bestellingenoverzicht op Nieuwe bestelling rechtsboven.

  2. Indien de bestelling toebehoort aan een fulfilmentklant selecteer je de klant in het drop-down menu.

  3. "Referentie" is optioneel en is handig om te achterhalen waar de order voor is gemaakt.

  4. Geef aan of de bestelling retourneerbaar is of niet. Zo heeft de klant wel of geen mogelijkheid om de bestelling aan te melden als retour vanuit het retourportaal.

  5. Indien de bestelling een B2B bestelling is en dus een CRM vereist geef je dat ook hier aan.

  6. Vul het verzend- en factuuradres in van de ontvanger

  7. Onderaan voeg je producten toe door te klikken op Product toevoegen. Geef het aantal per product en optioneel aanvullende informatie.

  8. Na het invullen van alle informatie, sla je de bestelling op door rechtsboven op de knop Bestelling plaatsen te klikken.

Bestelling statussen

Bestellingen kunnen een aantal verschillende statussen hebben en weten wat elke status betekend is cruciaal voor een goed verloop van het werk.

  • Concept: Een bestelling kan deze status krijgen als bij het aanmaken of importeren van de bestelling iets is misgegaan waardoor de bestelling niet de status "backorder" of "processing" krijgt. Als dit gebeurd is het belangrijk contact op te nemen met ons om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

  • Backorder: Als na het importeren of aanmaken van een bestelling deze de status "backorder" krijgt dan betekend dat één of meerdere producten in de bestelling onvoldoende voorraad heeft. De bestelling blijft in deze status staan totdat er voldoende (pick/cycling) voorraad is om een picklijst aan te maken.

  • Processing: Bestellingen die klaar zijn om verwerkt te worden krijgen de "processing" status. Dit betekend dat er een picklijst is aangemaakt voor de bestelling en deze klaar is om verwerkt te worden.

  • Afgerond: Afgeronde bestellingen zijn verwerkt maar nog niet verzonden. Een bestelling krijgt deze status als de picklijst gepicked en afgerond is, maar het bijbehorende label nog niet is afgedrukt.

  • Verzonden: Nadat een picklijst van een bestelling verwerkt is, het label ook is aangemaakt EN afgedrukt dan kunnen we deze bestelling als verzonden beschouwen. Dit is de laatste status die een bestelling kan krijgen.

  • Snoozed: Bestellingen die de status "Snoozed" hebben, zijn voor bepaalde tijd op pauze gezet. Wanneer de ingestelde tijd verstreken is, wordt de bestelling van Snoozed afgehaald.

  • Gepauzeerd: Deze bestellingen zijn voor onbepaalde tijd gepauzeerd. Een bestelling die de status "Gepauzeerd" heeft blijft zo tot er handmatig een picklijst wordt aangemaakt.

  • Verwijderd: Als een bestelling handmatig verwijderd is krijgt deze de "verwijderd" status. Bijbehorende picklijsten worden ook verwijderd en de order kan niet meer verwerkt worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?