Als we het hebben over Automatisering, dan bedoelen we uiteraard dat bepaalde processen die normaliter handmatig zouden gaan, nu bepaald worden door het systeem op basis van condities en regels die vooraf zijn ingesteld. Dit kan je op allerlei plekken toepassen zoals het automatisch aanmaken van labels, de juiste verzenddoos kiezen, automatisch product toevoegen aan picklijsten, de juiste productmaat selecteren etc. Dit zullen we hier bespreken en zo kunnen we samen je magazijn echt optimaliseren.
We zullen automatisering per module behandelen. Zo kan je op je eigen tijd elke module naar eigen wens automatiseren in plaats van alles tegelijk te doen.
Producten
Als het aankomt op producten kunnen we onder de ingesteld condities deze automatisch toevoegen aan picklijsten. Dit geld zowel voor normale producten als dozen. Deze worden wel op 2 aparte manieren toegevoegd.
Normale producten toevoegen aan picklijst
Open de productpagina van een product dat je automatisch wilt toevoegen aan een picklijst. Klik op Product aanpassen.
Als deze nog niet is gemaakt maak dan een nieuwe aan vanuit de Producten pagina door op + Nieuw product te klikken en de gegevens hiervan eerst in te vullen. Het automatisch toevoegen aan picklijst kan je dan ook gelijk instellen.
Onderaan de pagina vind je de sectie Automatisch toevoegen aan picklijst. Hier kan je de condities instellen die nagekomen moeten worden om dit product toe te voegen aan een picklijst.
Dit werkt met het Als, En, Dan, Of methode dus als voorbeeld:
Als
Fulfilmentklant is [geselecteerde fulfilmentklant]En Als
Land (van bestemming) is Nederland
Dan wordt het product toegevoegd aan de picklijst
Of
Product (in picklijst is) [geselecteerd product]
Dan wordt het product toegevoegd aan de picklijst
Dit komt er dan zo uit te zien:
Verder kan je erboven nog selecteren of de Bestelling niet in backorder geplaatst moet worden als dit product niet op voorraad is.
Sla de aanpassingen op. Het product wordt nu onder deze voorwaarden altijd automatisch toegevoegd aan de picklijst.
Dozen automatisch toevoegen aan picklijst
Het is voor dozen eigenlijk hetzelfde als voor de normale producten. De voorwaarden die je gebruikt zijn alleen anders.
Dozen wil je meestal kiezen op basis van de totale afmetingen van de bestelling of de maat van de producten. Soms heb je verpakkingsmateriaal dat van een specifieke fulfilmentklant is, dan geef je naast de afmetingen of de maat ook de fulfilmentklant op.
De langste en kortste zij
Verzendlabels
Labels automatiseren is uiteraard heel erg fijn en kan je naast heel veel tijd ook heel erg veel geld besparen, in veel gevallen, duizenden euro's per maand! Echter komt hier wel veel werk bij kijken. Maar door verschillende opties aan te bieden kan je toch met minder werk je labels als sem-automatiseren.
Label aanmaken op basis van productmaat
Natuurlijk kan je met creativiteit allerlei vormen van automatiseren bedenken maar de meest voor de hand liggende en simpele manier is om het label aan te maken op basis van productmaat en land van bestemming. Om te begrijpen wat we hiermee bedoelen leg ik kort uit waarom er verschillende verzendmethodes zijn en waarom je hier onderscheid in hebt.
Allereerst heb je verschillende verzendmethodes van de vervoerder voor verschillende maten of gewichten. In het geval van PostNL heb je een heleboel verzendmethodes maar de voornaamste zijn PostNL Standaard 0-23kg, PostNL Standaard 23-31kg, PostNL PostNL Mailbox en PostNL Abroad (Abroad = Over de grens / Buitenland). Deze worden onderscheiden door maat in het geval van PostNL Mailbox (niet dikker dan 3,2cm), gewicht in het geval van PostNL Standaard (0-23kg en 23-31kg) en land van bestemming in het geval van PostNL Abroad. Maar dat betekend niet dat je in Lyra maar 4 verzendmethodes aanmaakt, vaak heb je er meer nodig.
Dus naast de verschillende labels die de vervoerder aanbied wil je in Lyra zelf ook nog meerdere verzendmethodes maken van elk soort label. Dit heeft voornamelijk te maken met het factureren van de fulfilmentklant. PostNL Standaard 0-23kg wil je namelijk ook scheiden in verschillende maten en eventueel gewichten omdat het langer duurt om een grotere bestelling te verwerken of omdat je een grotere, duurdere doos moet gebruiken.